Nog maar eens op vakantie. Deel 4.

Het is al enige tijd gelden dat ik iets op de blog heb gezet en ik raad je aan om eerst de voorgaande episodes nog eens door te lezen.

Nog maar eens op vakantie. Deel 4.

De volgende ochtend, stromende regen. Ik neem mijn tijd om het ontbijt te nuttigen en mijn spullen in te pakken. Het weer moet mijn humeur opgemerkt hebben, de wolken verdwijnen en er komt zowaar een zonnetje tussendoor schijnen. Ik geef de 7 eenzelfde blik en hoop dat het ding ook die dag zonder problemen zijn werk gaat doen. Aanvankelijk gaat het goed, een dagje in Montelimar rondgehangen en verder naar Le-Puy-en-Velay. Dat is niet zo ver, slechts 100km. We steken de Rhône over en ik volg trouw de aanwijzingen die Louise mij geeft. Dan zie ik ineens een bordje “Le-Puy-en-Velay”, Louise heeft niets gezegd maar ik besluit de wegwijzer te volgen. Linksaf en dan begint ze ineens te zeuren. Draai om, sla twee keer linksaf, sla twee keer rechtsaf, ik weet dat ze uiteindelijk wel zal bijdraaien en blijf bij mijn besluit de bordjes te volgen. Inmiddels begint het weer zachtjes te regenen.

Dat Louise protesteert ben ik gewend, nieuw is dat ze haar ongenoegen uit tegenover de andere units in de 7. Daar vindt ze een stukje elektronica dat al vanaf het begin een slecht humeur heeft en het met haar eens gaat zijn. Die units spannen samen tegen mij, Louise heeft natuurlijk verklapt dat er een bergpas aankomt waarop de bak-unit haar gerust stelt en er iets aan gaat doen. Noodloop! Jazeker, ze heeft het voor elkaar gekregen. Terwijl Louise blijft brullen dat ik moet omkeren weigert de bakunit te schakelen. Het begint iets harder te regenen en ik besluit door te rijden tot we bij een restaurant of zo zijn, in ieder geval iets met een warme bak koffie en misschien zelfs iets te eten. Zover kom ik niet, Louise heeft nóg een medestander gevonden in de vorm van de ruitenwissers. Die stoppen er ook maar spontaan mee. Fijn zo’n stelletje recalcitrante pubers aan boord. Ga lekker de Privé lezen of zo maar laat mij met rust!

Na een veilig plekje te hebben gevonden zet ik het ding af, ik begin het goed zat te worden en ik open de achterkoffer, haal de minpool van de accu los en… Oh ja, shoot! Ik heb zo’n hydraulische achterklepbediening en die doet het zonder stroom niet, even vergeten. Langzaam dichtduwen dan maar, proberen het geval niet in het slot te laten vallen dus het laatste stukje heel voorzichtig de klep op het slot leggen. Ik laat de klep los en klik, in het slot. Mijn woorden zijn beslist niet voor herhaling vatbaar en tijdens het vloeken vind ik ook nog nieuwe woorden uit, zelfs de wolken trekken zich terug en het wordt zowaar even droog. Was het toch ergens goed voor. Het is nog net niet zo erg dat de enige sleutel die ik heb in de achterkoffer ligt, dan had ik het ding met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in de fik gestoken. Skiluik of niet!

Ik blijf even buiten staan om de rest van de medereizigers niet al te veel met mijn frustraties op te zadelen, na 10 minuten ben ik over mijn kookpunt heen en stap weer in. Hoelang zal ik het electronische tuig zonder voeding laten zitten? Een kwartier? Half uurtje misschien? Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om daar op te wachten dus na 20 minuten is het wel welletjes, ik stap uit, steek de sleutel in het slot van de achterklep en ontgrendel deze. Dat viel niet tegen maar daarna kreeg ik de sleutel er nooit meer uit. Als het theewater eenmaal gekookt heeft duurt het niet zo heel erg lang om het weer terug op het kookpunt te krijgen en ik ben in staat om een dusdanige kracht te zetten dat ik de sleutel met slot en al uit de achterklep zou kunnen trekken. Goed, eerst de accu maar weer eens aansluiten want die kofferklep blijft zonder de ondersteuning van de pomp niet volledig open staan met als gevolg dat ik die klep tot 2 keer toe in mijn nek krijg als ik op zoek ben naar de WD40.

BMW rijden, en dan ook nog één uit het hoogste segment is niet vervelend. In dit geval niet vanwege de luxe, de geweldige wegligging en het motorvermogen. Het is en blijft een avontuur, altijd weer spannend of ik met het beest ook weer thuis kan komen. Er gaan van alle hande gedachten door je hoofd op zo een moment. Goed, de accu is weer aangesloten en de achterklep blijft met behulp van de pomp weer netjes open staan. Na een halve bus WD40 in het slot gespoten te hebben schiet de sleutel er ineens uit. Sjonge jonge, nou, dicht maar weer die klep. Wat denk je? Wil de rotzak niet meer in het slot vallen, dat wil zeggen dat de softclose niet meer werkt. Ja, hé, ho! Als je denkt dat je alles nu wel gehad hebt is de 7 opnieuw in staat om je met een ander probleem te confronteren.

Wordt vervolgd.
Nico.