Benzinetank deel 6.

De benzinemeter blijft stijf in de “leeg” –hoek staan, het reserve-lampje brandt, de boordcomputer geeft 0 “Reichweite” aan en in het vrijgeschakelde menu staat de tankinhoud op nul. Maak me niet gek hè, ik heb er net 5 liter benzine in gegooid!! Nou ja, er zijn al eens vaker 5 liter benzine ( en heel goed mogelijk méér dan dat ) in het grind verdwenen, dus even onder de auto kijken of het er niet met dezelfde snelheid weer uitgelopen is. Geen druppel, phoe wat een opluchting, laten we maar eens proberen te starten.

Na wat gepreutel en geplof komt de V8 tot leven, even laten draaien en weer uitzetten. Met de wetenschap dat je met een koude motor in tijd van een vloek en een scheet door die 5 liter benzine heen bent.
In de luchtvaart noemen ze dat “running on fumes”, de tank is leeg maar de motoren draaien nog. Dan is het wel een klein beetje noodzakelijk dat er een landingsbaan in de buurt is. In mijn geval een benzinestation.

Het dichtstbijzijnde benzinestation is 1609 meter bij mij vandaan, exact 1 Engelse landmijl. Maar het is heuvel-op, normaal denk je dat het niet zo steil is, maar met enkele liters in je tank is het ineens een col van de hoogste categorie! Ik moet een ratelend Peugeotje voorrang geven en dan kan ik er achteraan, vastbesloten om voor de bolletjes-trui het maximaal aantal punten op deze beklimming te scoren. Helaas, ik wordt 2e, wacht maar met je Peu-zooitje, bij de volgende col zal ik je eens laten zien hoe een beklimming “in stijl” eruit ziet!! Maar ik ben boven… en na enkele bochten rol ik de plaatselijke brandstof voorziening binnen. Pffff, gelukkig!

Ik hang vrolijk het vulpistool in de vulopening en begin te pompen. Zal ik de tank in één keer helemaal volgooien of is het misschien handiger er eerst een liter of 20 in te doen? Terwijl in mijn hoofd een welles – nietus ping pong spelletje gespeeld wordt blijf ik doorpompen. Ik besluit voor alles of niets te gaan. Maar als de pomp de 80 liter passeert wordt het toch wel spannend. Nóg spannender wordt het als de teller voorbij de 90 liter gaat, hoeveel kan er nog bij? Uiteindelijk 96 liter voordat de pomp hijgend afsloeg.

Juist, schiet mij maar naar de maan, 5 liter + 95 liter is toch echt 100 liter, daar hoef je nu niet direct een ruimteschip-ontwerper voor te zijn. Dus er zijn twee mogelijkheden, óf ik heb die eerste 5 liter er al doorheen gejaagd voordat ik bij de pomp kwam, óf er kan nog zo ongeveer 5 liter in het expansievat. Zou degene die weet, wie dat zou kunnen weten, zo vriendelijk willen zijn hem/haar te verraden?

Ik ben zeer (bij)gelovig aangelegd en ik bid tot de Moeder der Octaan dat er geen lekken zijn. Als de Noormannen en Vikingen benzine hadden gekend, hadden ze daar zeker een God voor uitgevonden. Naast Thor en Wodan de Mythische God Octa!
Offerend aan Octa reken ik de hoeveelheid benzine af, voor €1,42 per liter kom ik op het bedrag waar we de wekelijkse boodschappen van kunnen doen. Maar ik mag niet klagen, het is nog altijd goedkoper dan in Nederland.

O wonder, Moeder der volle tanken, dank U !! De benzinemeter staat helemaal op maximum. Zalig zij de onbekende Heiligen der voldoening, met ander woorden… Het voelt goed !! YES, en nieuwsgierig als ik ben ga ik eens even in het vrijgeschakelde menu kijken. Ik verwachtte 90 liter in het display te kunnen aanschouwen… Bof, niet dus, vol staat die nog steeds nog steeds op 80 liter.

Even wachten hé, ik heb net een klein vermogen aan brandstof in de tank gemikt en de boord computer is daar niet van onder de indruk?? Ik zal U de gebruikte woorden besparen, alhoewel het voor sommigen nieuwe woorden leren zou zijn.

Waarom denkt de rest van de 7 niet mee? Ik duik ETK in en vind uit dat de vlotters, zowel in een 85 liter- als in een 95 liter tank, hetzelfde zijn. Ik heb mijn Katholieke Universiteit Tilburg momentje, maar de boordcomputer is onverbiddelijk, 80 liter, doe het er maar mee.

Alles bij elkaar ben ik een tevreden mens, géén lekkages te bespeuren. Dat is in het verleden wel eens anders geweest.

Wordt vervolgd,
Nico.