BMW E32 1986-1994

BMW-750iL_1987

Medio 1986 kwam in Duitsland de nieuwe 7 serie op de markt. Toen in 1987 de 12 cilinder versie van deze auto volgde, waren vele autojournalisten zo onder de indruk dat ze de wagen spontaan “beste personenwagen ter wereld” noemden, waarmee natuurlijk vooral de vergelijking met die andere grote Duitse limousine, namelijk de S-klasse van mercedes werd getrokken. In 1987 kon men kiezen uit een normale of verlengde carrosserievariant met de keuze uit twee 6-cilinder modellen of een 12 cilinder. De 730i en de 735i leverden respectievelijk 188 en 211 pk. De beide 6-cilinder varianten waren een doorontwikkeling van de sinds de jaren ’70 toegepaste M30. Nu echter geschikt gemaakt voor loodvrije benzine en voorzien van 3-weg katalysatoren. De 12 cilinder M70 met een inhoud van 5 liter leverde een vermogen van 300 pk wat de BMW in principe in staat stelde om te versnellen tot boven de 250 km/h, ware het niet dat BMW voor het eerst in zijn geschiedenis een snelheidsbegrenzer toepaste die hogere snelheden dan 250 km/h onmogelijk maakte. In 1992 kwamen ook de achtcilindermotoren (M60) beschikbaar. De 3-liter versie (218pk) loste de 735i af terwijl de 730i ook als 6-cilinder instapversie bleef bestaan, zodat er nu een 6- en een 8-cilinder 730i bestonden. Tussen de 730i V8 en de 750i V12 kwam een vierliter 8-cilinder met 286 pk beschikbaar. Deze laatste was nagenoeg net zo snel als het 12 cilinder topmodel en werd misschien daarom begrensd op 240 km/h en niet op 250 km/h. De e32 werd in 1994 opgevolgd door de e38.

Opties en innovaties

De tweede 7-serie was leverbaar met een normale en een lange wielbasis voor extra beenruimte achterin, de typeaanduiding heeft dan de extensie “L”, bijvoorbeeld 750iL. Veiligheidsvoorzieningen in de BMW waren onder andere ABS (standaard) en tractiecontrole. Optioneel waren zaken als elektronisch geregelde luchtvering met niveauregeling, airbags, PDC (park Distance Control) en automatische airco. In 1992 was de 7-serie als eerste BMW leverbaar met de xenon-licht technologie van Philips.

bmw E32 int

Productie 1986–1994
Motor 3.0–3.4 L I6
3.0–4.0 L V8
5.0 L V12
Transmissie 4- of 5-versnellingen automaat

5-versnellingen handbak

Wielbasis 2,833 mm
2,947 mm (lang)
Lengte 4,910 mm
5,024 mm (lang)
Breedte 1,845 mm
Hoogte 1,400 mm
1,435 mm (lang)
Gewicht 1,720 kg
1,930 kg (lang)

BMW E32

De E32 werd geïntroduceerd in 1986, met de komst van de 730i en 735i en respectievelijk de 3.0 en 3.5 liter 6-cilinder lijnmotoren, plus een nieuwe 5.0 liter, 300 pk (220 kW) V12 motor voor de 750i. In 1992 werden de 3.0 en 4.0 liter V8 motoren toegevoegd voor de 730i en 740i. Daarnaast waren alle modellen ook beschikbaar in een verlengde ‘L’-versie die 10 centimeter extra beenruimte had voor de passagiers achterin. Dit was de laatste generatie van de 7-serie die uitsluitend geleverd werd met een benzinemotor (in Europa).

 

Motor specificaties en prestatie

Model Motor Code Motor Type Inhoud (cc) Vermogen Koppel Productiejaren
730i M30B30 I6 12V
SOHC
2986 138 kW, 185 pk @ 5800 rpm 260 N·m @ 4000 rpm 1986–1994
735i M30B35 I6 12V
SOHC
3430 155 kW, 208 pk @ 5700 rpm 305 N·m @ 4000 rpm 1986–1992
730i V8 M60B30 V8 32V
2×DOHC
2997 160 kW, 215 pk @ 5800 rpm 290 N·m @ 4500 rpm 1992–1994
740i M60B40 V8 32V
2×DOHC
3982 210 kW, 282 pk @ 5800 rpm 400 N·m @ 4500 rpm 1992–1994
750i M70B50 V12 24V
SOHC
4988 220 kW, 300 pk @ 5200 rpm 450 N·m @ 4100 rpm 1987–1994