De kronieken van een E39 530D, deel 1.

Nu eens even niet over mijn BMW maar over de 530D van een vriend, Dean.
Geïnspireerd door mijn 7, én omdat hij al meer 5 series gehad heeft in het verleden, heeft hij begin 2011 een 530D in Engeland gekocht voor, in verhouding drie keer niks.
Niet verwonderlijk want het stuur zit aan de verkeerde kant, dus nergens in de rest van Europa is het iets waard. Was het een Rolls Royce of een Bentley geweest had hij nog een kansje, maar nee hoor, hij moest en zou een 5 hebben met het stuur aan de verkeerde kant.

Lastig om aan te sleutelen. Alles, maar dan ook echt alles is in spiegelbeeld. Het enige wat normaal is, is de plaatsing van de motor, heel goed, voorin!. Alle modules, voor welke sturing dan ook, zitten aan de andere kant, zelfs de zekeringkast. Enfin, hij heeft het beest nu eenmaal en is er bere-trots op. Dat wil niet zeggen dat zijn 5 probleemloos is. Op een goede dag komt hij bij ons de poort binnen rijden en zijn 5 rookt als een indiaan. Normaal bel je meteen de brandweer maar ik had meer het idee mijn “sein-deken” uit de schuur te halen. Kan ik er nog een mopje voor de indianen mee schrijven bij heldere hemel.

Zodra hij het kontact afzet komt de stoomlocomotief tot rust en na 5 minuten zie ik het eind van de tuin weer. “Wat heb jij nou?” vraag ik, een lekke koppakking? “Nee, ik weet het niet, maar ik verlies geen koelwater.” Oké, dat is vreemd, dus we gaan samen alles checken. Inderdaad, geen geborrel in het koelwater reservoir en het niveau is ook goed. Mmmm, Olie misschien? Daar ruikt het niet naar maar je weet nooit. En inderdaad, het oliepeil is enigszins gezakt. Buiten dat loopt de 6-in-lijn zelfontbrander met turbo niet mooi rond. Juist ja, wat zijn de opties? Het kan nog steeds de koppakking zijn maar ik denk eerder aan het vacuüm membraan.

Dean is niet overtuigd, het is dan ook maar een idee. Ikzelf roep, zonder te weten wat er echt aan de hand is, “volgens mij zit er een gat in de zuiger van de 4e cylinder”.
Dean kijkt me aan of hij zojuist aangevallen is door de indianen en zo’n 30 pijlen in zijn achterste heeft gekregen. Was de boodschap toch overgekomen bij de roodhuiden!! Eigen schuld Dean, moet je maar geen mopjes over indianen openlijk verspreiden. Waar ik op dat moment de wijsheid vandaan haalde is onbekend, wat wél bekend is, is dat ik het al eens eerder met mijn Honda CRX heb meegemaakt.
Gelukkig waren er toen geen indianen in de buurt.

Hij wilde nog met de 5 naar huis rijden, ongeveer 10 kilometer verderop. Dat zou ik niet doen adviseer ik hem, laad hem maar op de trailer dan breng ik je wel even. Dean komt met een sterk punt, hij heeft nog een Ford Focus in de tuin staan maar daar heeft zijn ex de motor van naar zijn voorvaderen geholpen. Daarmee zit hij zonder vervoer in de middle of nowhere. Zoek maar op via google maps, Saint Macoux postcode 86400 in Frankrijk. Moet je even op “satelliet” klikken en dan zie je dat het 5 huizen en een kerk is. Die Focus is overleden aan een kapotte oliepomp, het lampje ging branden maar het olieniveau was nog goed. Dus hebben ze met het lampenhamertje het olielampje van zijn functie ontheven. Ach ja, vrouwen soms hè…..

Nou, ik heb nog een paar auto’s achter in het bos staan, neem de Volvo maar mee. Dan kan hij tenminste eten halen want zelfs de bakker in Saint Macoux zag geen brood meer in dat gat. Of hij zag er geen gat meer in, ik weet het niet. Feit is dat Saint Macoux géén bakker heeft. Maar goed, met de 5 op de trailer, de trailer achter de 7, en Dean in de Volvo vertrekken we naar het brood zonder gat… Uhh, het gat zonder brood.

De volgende morgen ga ik naar Dean toe om uit te zoeken wat er nu eigenlijk aan de hand is. In de wiskunde heb je hier te maken met 6 variabelen in een vergelijking met maar één uitkomst. Als ik het even mag omschrijven dan ligt het aan de aanzuiging, de compressie, de turbo, het membraan, de koppakking of de injectors. Dat alles moet tot één uitkomst leiden, dat is het stoppen van dat indianen gedoe. Op dat moment heb ik nog geen mogelijkheid om de 5 uit te lezen met welke software dan ook. Dan maar op de ouderwetse manier. Eerst voor een vermogen aan plastic eraf schroeven, en wat blijkt? De luchtfilter zit echt helemaal vol met roet, maar waar komt dat vandaan?

Zonder het luchtfilter start ik de 5, ik heb al eens eerder meegemaakt dat een diesel motor geen lucht kreeg en ongeveer dezelfde symptomen had. Ongeveer dus, in tegenstelling tot mijn ervaringen met dit probleem heeft de oliestoker in de 5 wél trekkracht, dat had ik toen niet. De 5 rookt nog steeds als het handtasje van de pastoor op zondag, dus meteen weer afgezet dat ding. Ik weet niet of alleen de Katholieken dat doen, handtasjes in de fik steken en zeggen dat het een offer is, ik heb er anders een behoorlijk kuchje aan over gehouden.
Voor veel vrouwen zal het zeker een offer zijn! Ik begrijp niet waarom vrouwen eigenlijk een handtasje moeten hebben, natuurlijk zitten er in het minirokje geen zakken… Maar dan trekken ze er weer een veel te lange jas overheen aan waar wél zakken inzitten. Onder het motto: “Kijk eens wat voor leuks ik hier heb”, en nog geen drie tellen later is het uit het zicht verdwenen. Vrouwenlogica, ik zal het nooit begrijpen.

Wordt vervolgd.
Nico.