Kronieken van een E39 530D, deel 4.

Het is een beetje jammer dat ik Dean zijn gezicht niet kan zien, dat moet alle kleuren van de regenboog gehad hebben. Droogjes merk ik op dat dit de oplossing dus niet was. Dat durf ik want hij kan me toch niet zien, laat staan dat hij me zou kunnen raken als hij zou gaan slaan. Om hem over zijn depressie heen te helpen stel ik voor de LKM maar eens in te gaan bouwen, doen we toch nog iets positiefs. Volgens TIS zit dat ding aan de bestuurderskant, en laat dus ook vrolijk foto’s zien van de linker kant van de auto. Buiten het feit dat de LKM op een onmogelijke plaats zit bij een 5-serie, achter het paneel in de voetruimte aan de zijkant, diep weggewerkt in de catacomben van de 5, kom ik er, na een kwartiertje alle mogelijke stukken plastic demonteren, achter dat de LKM aan de andere kant moet zitten bij deze auto. Nergens te vinden aan de linker kant! Fijn, bedankt, niet prettig geregeld hier! Stomme Engelsen, ga dan gewoon aan de goede kant van de weg rijden!!

Dean kan het niet meer aanzien en verdwijnt, even later komt hij terug met 2 bakken koffie. Dat zijn onze standaard dranken, koffie en bier. Sorry! Na de koffie schroef ik het plastic allemaal weer terug en begin de andere kant te slopen. Als het niet lukt ben je opeens niet zo kritisch meer, en jawel hoor daar zit zowaar een LKM verstopt! Ik vraag aan Dean of ze in Engeland de vuilbakken aan de overkant van de weg buiten zetten, hij kijkt me vragend aan. Ja, alles zit aan de verkeerde kant, dus komen ze ook aan de andere kant van de weg de vuilnis ophalen. Het duurt even voordat zijn kwartje valt, bij jullie ook? Dat had ik niet verwacht van een intelligent publiek.

De nieuwe tweedehandse LKM zit erin, contact aan en eens kijken of de lampjes van de richtingaanwijzers het nu wél doen. Mooi niet hè, laten we hem er maar weer uithalen dan. Dean is het daar niet mee eens, dat moet gewoon opnieuw gecodeerd worden volgens hem. Nou ok, wat jij wilt. Maar je begrijpt dat we de 5 dan weer naar de dealer moeten brengen. Dat vindt hij niet erg want in zijn beleving moeten de injectors ook opnieuw geprogrammeerd worden. Ik kan echt doen wat ik wil, het is niet mogelijk hem ervan te overtuigen dat het verloren tijd, geld en moeite is. De dealer is heilig, alleen bidt die niet tot dezelfde God, en al helemaal niet in dezelfde taal. Alleen als het op geld aankomt spreken ze ineens de taal van de Memisa bus.

Oh dat ken je niet, de Memisa bus? Die stond vroeger achter in de katholieke kerk, daar kon je na beroofd te zijn door de pastoor in de vorm van de collecte, die altijd ten goede kwam van het onderhoud aan “onze” kerk, nogmaals een donatie kwijt voor de arme zwarte kindertjes in Afrika. Je kon dan als je wilde een boekje meenemen waarin plaatjes stonden die vroeger ook in “De Lach” stonden maar dan de negatiefjes. En nu weten we zeker niet wat “De Lach” is, je moet ook alles uitleggen hè. Een soort van primitieve playboy dus. Bloot blaadjes, dat in het negatief waren de foto’s in de Memisa blaadjes. Zwart in plaats van wit, begrijpen jullie het nu ??
Overigens kwam de pastoor niets te kort volgens mij, na 3 maanden lekte het dak nog steeds en de beste man werdt steeds dikker. Die bus is volgens mij nooit vertrokken naar Afrika hoor. Manco in de dienstregeling denk ik, maar geleegd werd het ding wél! Als je na 2 jaar weer eens zo’n boekje meenam had je het bewijs in handen, ze waren geen gram aangekomen op die foto’s en liepen nog steeds in hun blote kont.

Heilige dealers, nou dat geloof is lang geleden al om zeep geholpen door onze pastoor. Dat is ook de rede dat ik van mijn geloof ben afgevallen, en dat gaf thuis toen ter tijd een behoorlijke klap. Mijn moeder riep opgelucht, God zij dank, dan hoef ik er ook niet meer naar toe. Mijn vader zou het een worst wezen, die had al eerder met auto dealers te maken gehad en was bewust atheïst geworden. Maar Dean heeft die wijsheden uit zijn verleden niet echt ergens opgeslagen, die gelooft nog steeds! En dat in deze tijd zeg, je moet ze maar vinden. Dus zijn 5 maar weer eens op de trailer geladen en terug naar Angoulême.

Er is niets lastiger als Nederlander om een bewust niets begrijpende Fransman wijs te maken in zijn eigen taal wat een Engelsman loopt te roepen. Ik kreeg spontaan de neiging Duits te gaan praten.Ik was mijzelf bewust dat alleen de 5 dat zou begrijpen, maar om nu tegen een auto te gaan praten ging me iets te ver. Dus zo goed en kwaad als het ging heb ik de mechaniker ervan kunnen overtuigen dat de injectoren vervangen waren en de LKM opnieuw gecodeerd moest worden. Niet mijn idee maar hij zou er naar gaan kijken. Juist, vertaalt in het Nederlands is dat: “Ik begrijp er echt helemaal niks van maar als je dat wilt sluit ik de computer er nog wel een uurtje op aan”. Niet dat hij dacht dat het zinvol was maar 150 euro zijn op die manier makkelijk binnen te slepen.

Wordt weer vervolgd.
Nico.