Mijn “nieuwe” 740i, de zoektocht. Deel 2.

De volgende ochtend maar eens gaan kijken bij die intrigerende 740 die alles heeft wat je je kunt voorstellen. Hij had zelfs nog méér, de verkeerde maat achterbanden, een berg roest en schade die op de foto’s niet te zien was. Verder wel een mooie auto totdat ik het ding startte, het leek wel of de distributieketting klaar stond om de behuizing te verlaten. Wat een geratel! Beste heer Achmed, dit gaat het niet worden voor mij, ik zit echt niet op een motorrevisie te wachten voor dat geld. Triest ben ik, het leek zo mooi. Uiterlijke schijn bedriegt en ik probeer mijzelf over de desillusie heen te zetten. Ach alle Turken zijn hetzelfde denk ik, wetende dat er ook goede tussen zitten. Het volgende adres uit mijn achterzak gevist, waar mag dat dan wel zijn? Moet in de buurt zijn anders had ik het niet opgeschreven. Nog even terug naar Achmed, “heb je toevallig WiFi”? Nein, habe ich nicht. Wist niet dat je kwaad werdt! In het Duits klinkt het nu eenmaal harder dan in het Frans en ik moet niet generaliseren, eigenlijk was hij best wel behulpzaam en bovenal erg vriendelijk. Als de 7 goed was geweest had ik serieus overwogen die auto van hem te kopen.

Blijft het feit dat we het dorp Wiesloch in moeten om in een Italiaans café de WiFi op te pikken, onder het genot van een bakkie echte Italiaanse espresso vinden we het volgende adres. Karlsruhe, ja dat is 100km naar het zuiden maar ik waag het erop en stuur de privé aanbieder een e-mail. “Bel me binnen een uur op en ik kom kijken naar jouw 7” Nooit terug gebeld die gozer, zelfs de volgende dag niet. Tussen Miki en Mick Jagger, espresso en vioolmuziek zoek ik het internet af naar een goede 740. Inmiddels begint de Zwiebelschnitzel van de vorige avond zich te manifesteren, en ik heb ineens ruimte om mijzelf te bewegen. Hoe is dat nu mogelijk ??
Er staat er één in Mannheim, voldoet niet geheel aan de wensen maar is het bekijken waard. Ik heb de route met behulp van google-maps in mijn hoofd geprent en rij er zonder verdere aanwijzingen naartoe.

De 7 staat bij een tankstation, het eerste wat opvalt is dat de covers van de klepdeksels op de achterbank liggen. Geen goed teken maar ik ga op zoek naar de verkoper. Ik stap het tankstation binnen en vraag naar de verkoper. Die blijkt niet bij het tankstation te horen maar heeft zijn bedrijf net om de hoek. Kan allemaal, dus ik loop richting de vermeende verkoper en op een stukje braak liggend land met een caravan erop vind ik de “eigenaar” cq verkoper. Net naast de wasstraat waar de fouten van het ding voor de deur geparkeerd staan. Een Ford Mondeo met een gehavende bumper, een Fiat panda met beslagen ramen en een VW golf waar de blanke lak af gestript is. Zelfs de C5 durf ik daar niet doorheen te sturen.

Een weggelopen Pakistaan, neem ik hem niet kwalijk maar van auto’s heeft hij geen verstand. Er zit wat schade op de 7, niets heftigs en ook niet verkeerd weggewerkt. Op het eerste gezicht hebben we met een “eerlijke” auto te maken en dat interesseert me wel. Leepu pakt zijn startkabels en de sleutels mee en vertelt mij, terwijl we naar de 7 lopen, dat de motor een klein probleempje heeft. Nee hè!! Dat is de tweede al die dag met motor problemen. Nou, laat maar horen dan. De motor blijft niet lopen is het antwoord. Direct erna zegt hij dat het de LMM is want dat hadden zijn Sherpa’s al uitgevonden. En hoe hebben ze dat dan gedaan, uitgelezen met BMW software? Nee nee, ervaring was het antwoord. Hoeveel van dit soort auto’s rijden er eigenlijk in Pakistan rond? Ik heb dan ook mijn twijfels maar ik wil de motor toch even horen lopen.

Dat is wat lastig, de accu is leeg. Daarom had hij meteen zijn startkabels meegenomen. En dan komt er een onverwachte vraag…. “Bent U met de auto?”, uhhh, ja. Ik kom niet uit Frankrijk lopen, maar waarom dan? Als U Uw eigen auto nu even naast de 7 zet kunnen we de startkabels aansluiten. Ja hé ho momentje graag, je bedoelt dus dat ik de C5 moet gaan halen en daarmee de 7 starten? Precies meneer, ik zou willen dat al mijn klanten het zo snel begrijpen. Krijg nou wat!!

De middag was toch al grotendeels voorbij en ik wilde voor het spitsuur Mannheim weer uitzijn, de C5 ernaast gezet en het ding gestart. Plof reutel kuch en over. Nog maar eens proberen, met wat gas erbij krijg ik het V8 blok op hooguit 1200 toeren onder luid protest onder de kap vandaan. Gas los en het blokje gaat weer in volledige ruststand. Uit dus. Nou Leepu, er is wel iets meer aan de hand dan alleen maar een LMM hoor, ik gok zomaar op een verstopt benzinefilter en een paar bobines die niet werken. Toen schoot ineens Mick Jagger in zijn versnelling, zegt tegen mij dat ik de straat eens heen en weer moet rijden om het brandstof systeem door te blazen. Dat zou best wel schelen volgens hem. Ga plaatjes draaien man! Deze 7 komt niet van zijn plaats, ik heb de bak nog niet eens in D gehad en hij trekt het al niet meer.

Wordt vervolgd,
Nico.