Mijn “nieuwe” 740i, de zoektocht. Deel 4.

Rond 2 uur vertrekken we naar het plaatsje Sand, zoals gezegd net naast Offenburg. Moest een uurtje rijden zijn maar door wegwerkzaamheden hebben we er al snel twee keer zoveel tijd voor nodig. Nog steeds geen paniek, we zijn ruim op tijd. Twintig voor vier staan we voor een klassiek Duits huis, vrijstaand maar met 6 verschillende bellen naast de voordeur. Het valt op dat de achternamen allemaal hetzelfde zijn en niet erg Europees aanvoelen, laat staan Duits. Eerder Russisch of uit die konterijen.

O oh, het eerste wat in mij opkomt is “waar is deze 7 in eerste instantie gejat”? Laten we de familie maar even Vladimir noemen voor het gemak en vrolijk ga ik op de bovenste bel drukken. Geen reactie. Bof, er zijn er nog 5 dus die druk ik allemaal in en eens zien of er iemand thuis is. We zijn te vroeg, dat weet ik wel maar misschien is er toch iemand thuis. Met zulke achternamen moeten ze elkaar kennen, toch? Aan de telefoon heeft de verkoper zijn achternaam niet genoemd, zou ook redelijk zinloos geweest zijn, het is gewoon een nest vol met Vladimirs.

Ergens aan de zijkant van het pand gaat er een raam open, zie je nou wel dat er iemand thuis is! Ben jij Natasja? “Ja.”, mooi, dan heb ik jou niet nodig maar ik kom voor de BMW. “Ah je moet mijn broer hebben”, waarom verbaasde me dat niet? Ja, en waar is hij? “Hij komt er zo aan, hij is nog op zijn werk”, mooi, dan wachten we even, bedankt! Kwart over 4, geen verkoper. Kwart voor vijf, nog steeds niemand. Nu moet hij toch wel eens komen want het Strassenverkehrsambt sluit om 6 uur. Mick Jagger heeft al een rampenscenario in zijn hoofd en gaat dat op uitgebreide wijze aan ons bekend maken.

Wat als de verkoper niet komt opdagen, gaan we dan tot 7 uur wachten of proberen we nogmaals Natasja te ondervragen? Misschien heeft hij de 7 al verkocht. Ik heb al vaker meegemaakt dat ik uren voor niets heb zitten wachten…. Ik roep “KD007”, hij trekt een vragend gezicht. Ja, dat nummer ken je niet uit je hoofd hè, dat is geen LP maar betekent “Kop Dicht James Bond”! Ook al was het méér dan een hint begreep hij het nummer nog steeds niet. Heel stil heeft hij een kwartier zitten zoeken in de database die hij in zijn hoofd heeft maar kon het “matching number” niet vinden. Terwijl het knarsen van de tandwieltjes in zijn hoofd bijna hoorbaar was kwam daar ineens een Mercedes S320 aan dieselen, stopt op de oprit van het huis en ik spring uit de auto.

Hij rijdt alweer achteruit maar ik klop op zijn zijraam, “Vladimir?”. “Ja, was wollen Sie?” Nou, ik heb gisteravond opgebeld voor de BMW 740 en ik had een afspraak gemaakt om 4 uur, het is inmiddels kwart over 5. Ahh, dat is mijn broer die de 7 verkoopt. Alles leuk en aardig maar waar zit die geit?! Hij zegt me dat hij zijn broer zal bellen maar dat hij dringend weg moet, over 10 minuten zou hij weer terug zijn.
Oké, maar je broer moet wel opschieten want ik hou niet zo erg van wachten. Mick Jagger heeft het volgende rampenscenario alweer klaar, “dit is geen zuivere koffie, ik denk dat we het maar moeten vergeten”. No way!! Ik kom voor de 7 en zien zal ik dat ding! Ik heb nog wel een nummer waar je over kan gaan nadenken. Geheel in de stijl van de 60’s roep ik “SUOSS117”.

SU staat voor Shut Up, OSS117 was de voorloper van James Bond. Ja je moet alles weten anders heb je er niets aan. Dat OSS117 was niet in dovemans oren gevallen, had ik hem eindelijk te pakken op een herkenbaar punt uit zijn verleden. Ik had natuurlijk ook “The Saint” kunnen roepen maar dat had niet zoveel effect gehad denk ik. Hij is in ieder geval weer 10 minuten stil, wat een rust. Vanaf de achterbank van de C5 komt een geluid van Miki, alsof het al niet dramatisch genoeg is pakt zij het verhaal op waar Mick het heeft laten liggen. Nee hè! Niet nóg één die hier de zaak om zeep probeert te helpen. Toegegeven, het was op zijn minst onbetrouwbaar, de semi-Russische namen helpen niet in de juiste richting maar ik volhard in mijn stelling dat ik de 7 wil zien.

10 Minuten later komt inderdaad de “broer” terug en heeft zowaar de sleutel van de garagebox waar de 7 in staat bij zich. Verrast was ik toen hij ook de sleutel van de 7 uit zijn zak haalde. Tergend langzaam gaat de kanteldeur open, het eerste wat ik zie zijn de uitlaten. Mijn eerste reactie was “nee hè, waarom ???” er zitten links en rechts afvoerbuizen die op min of meer elegante wijze door de bumper heen steken. Vanwege voorgaande ervaringen is dat eigenlijk het minste van mijn problemen, dat valt op te lossen. De 7 wordt eerst op de lifeline aangesloten, de minpool van de accu was losgehaald omdat de accu anders leeg getrokken werd. Dat moet je met een facelift uit 2000 niet doen, dan moeten er allerlei dingen opnieuw geïnitialiseerd worden. De 740 staat in de late middagzon te pronken, hij ziet er echt geweldig uit en startte in één keer zonder bijgeluiden.

Wordt vervolgd,
Nico.