Mijn nieuwe 740i, de gegadigde.

Mick Jagger is verbaasd en loopt om de auto heen alsof hij voor het eerst een 7 facelift ziet. Het duurt niet lang tot zijn “kennis” van het kopen van auto’s de kop op steekt. Ja ja, hou nou maar op want het is echt heel iets anders dan een Citroën XM.
Ik maak mijn rondje om de auto en zie dat er wat parkeerschade op zit, niets dramatisch en zeker geen rede om deze 7 af te keuren als potentiële kandidaat. Het is wel zo dat deze 7 alles heeft wat ik niet wil, een zwarte individual dakhemel, zwart lederen interieur, het is een facelift terwijl ik een pre-facelift heb voor de onderdelen en dan die uitlaten. Blijkt dat het ding ook nog verlaagd is, 4cm aan de voorkant en bijna 2cm aan de achterkant. Met de M-Parallel velgen eronder staat het eigenlijk best goed. Het valt me direct op dat de bandenmaat aan de voorkant niet klopt, dus dat worden nieuwe banden. Min-puntje nummer 5, en er volgen nog meer van die puntjes.

Inmiddels is de “echte” Vladimir gearriveerd, hij excuseert zich dat hij zo laat is. Ook goedemiddag, maar het “Strassenverkehrsambt” is nu al geruime tijd geloten hè. De jongen blaakt van enthousiasme, dit is de perfecte 740 en er mankeert echt niets aan. Oh nee? Ik heb nieuws voor je kameraad, perfect is een groot woord en voordat je dat roept zal ik de 7 eens aan een grondig onderzoek onderwerpen. Daarna praten we verder.

Heej, een hydraulische achterklep! Joepie, alleen gaat het ding niet uit zichzelf omhoog, het eerste stukje moet die even geholpen worden. De oorzaak was snel gevonden, het linker scharnier moet vervangen worden. Volgens Vladimir moet het systeem alleen maar bijgevuld worden, heb jij oogjes? “Ja”, mooi, daar zit het kijkglaasje en er staat voldoende olie in. Ik noteer het als punt 6 in mijn nieuwe schrijfblok. Uit de dunne lucht schat ik het scharnier op zo’n 30 euro, ver zat ik er niet naast. Wat ligt daar nu? “Ah ja, dat is een nieuwe kleppendekselpakking” zegt koning Vlad. Punt 1, de motor zit voorin en punt 2, waarom maar één? Bleek dat hij de andere al vervangen had. Nou ja, het is nooit weg.

Een blik onder de motorkap dan maar, de stuurbekrachtigingsleidingen zweten maar verder is er niets op aan te merken. Mooi werk, maar 1 puntje erbij op de lijst. Vladimir begint zelf ook een beetje te zweten, geheel in de stijl van de stuurbekrachtiging. Hij probeert me af te leiden maar het duo Mick en Miki hebben dat al snel door. Mick vraagt om de autopapieren en ik heb even rust om rustig verder te inspecteren. Doet ie toch nog iets goed, die weggelopen Beatle.

Ik zie dat er in de voorbumper één van de koplampsproeiers mist en meteen valt ook de amateuristische herstelpoging op aan de bumperhoek. Puntjes erbij op de lijst. Wat ik over het hoofd gezien heb is dat de firma Beun en Co de rechter motorkap vergrendeling hebben verwijderd, simpelweg omdat de bowdenkabel naar de verste kant gebroken is. Het interieur dan maar eens bekijken, de stoelen werken, de ramen gaan open en dicht alleen voor het instrumentencluster moet je echt heel veel fantasie hebben om uit de meldingen van de bordcomputer iets te kunnen opmaken. Ik heb wel eens pixeluitval gezien maar dit is meer dan 60 procent! Het wordt al een aardige lijst zo. Naarmate ik meer opschrijf probeert Vlad zich aan de ondervragingen van mijn medestanders, de M&M’s, te onttrekken.

Een glazen schuifdak, dat is mooi maar het gaat 3cm open en dan weer uit zichzelf dicht. Laat staan helemaal open. Dat zei ik toch, een Facelift kan er niet zo goed tegen voor langere tijd stroomloos te staan. Ha, een 4:3 beeldscherm, leuk, had ik in de oude niet. Ware het niet dat het beeldscherm zich solidair had verklaard met het instrumentencluster. Niet te lezen dat ding! En zo heb ik al snel het eerste blad van mijn schrijfblokje vol. Ter plekke verzin ik de prijzen erbij wat het herstel van dat alles moet kosten. Ik grijp het natuurlijk niet helemaal uit de dunne lucht, ervaring zal ik maar zeggen.

Tijd voor een proefrit. Tja, dat is een probleem want er zitten geen nummerplaten op. De platen op de C5 zitten volgens Frans voorschrift gepopnageld dus dat is geen optie. Kijk, helemaal zonder nummerplaten rijden valt op als een drol op een wit laken dus dat ga ik niet doen. Ik loop wat in het rond en zie in zijn garage een Opel Omega staan met 5-dagen-platen. Doe die er maar even op voor de proefrit. Vlad begint tijdens het zweten nu ook rood aan te lopen. Ja luister eens, als je het ding echt wilt verkopen zal je er iets voor moeten doen. Hij voert nog even aan dat die platen met gele band verlopen zijn, slechts 3 maanden dus voor mij geen enkel probleem. Die dingen staan niet op mijn naam dus het zal mij een Wiener schnitzel zijn, zonder uien, dank U.

Wordt vervolgd.
Nico.