Mijn 7, de navigatie.

Mijn nieuwe accu is een beest van een ding, ik denk dat het de grootste en zwaarste accu is die je voor een personenwagen kunt bestellen. Dat geeft de burger moed en nog geen tien minuten later staat hij aangesloten in mijn 7. Ik ben benieuwd! Toch ben ik er nog steeds niet zeker van of ik na al mijn reparaties het stroomlek nu eindelijk onder controle heb. Die nacht laat ik de accu gewoon aangesloten staan, ik heb er, laten we zeggen 80 procent, vertrouwen in.

De navigatie en het beeldscherm in het dashboard geven al sinds de aanschaf problemen, het scherm werkt niet goed en springt van normaal naar breed, daarbij werkt het backlight ook niet. Het is best te zien als de zon er niet te heftig in schijnt maar goed is anders. Laat ik dat maar eens gaan aanpakken, het certificaat is toch nog niet binnen dus de APK heeft daarom geen haast. Gôh, over het certificaat gesproken, het is nu al 7 weken dat ik daarop zit te wachten. Ik besluit BMW Frankrijk eens te bellen en vragen hoe het ermee staat.

BMW France bonjour. Ja uhh, ik heb een certificaat van overeenstemming aangevraagd maar dat heb ik nog steeds niet ontvangen. Un moment svp, c’est qua votre nummero de dossier? Of ik het nummer nog eens wil oplepelen, nou dat heb ik en ik geeft het door. Tous est pret, mooi, het dossier is compleet en het is een kwestie van uitprinten en opsturen. Hoe lang gaat dat duren? Morgen? Overmorgen dan? Non non, sa prendre encore deux semaines. Twee weken om iets uit te printen en op te sturen ? Moet niet gekker worden hè! Goed, het is Frankrijk en die slakkengang ben ik inmiddels aan gewend, niet echt maar ik doe alsof. Merci bien! Maar echt niet van harte. Stomme slakkeneters, wat je eet ga je op lijken. Dan vraag ik me toch even af waar ik zojuist mee aan de telefoon heb gesproken. Ik zie het helemaal voor me, een vrouw met een broek aan, sowieso al een sexkiller, geen voorgevel en de last van haar huis op haar rug. Kijk, een hypotheek kan ik me nog voorstellen maar om nu met de last van je hele huis letterlijk op je rug te gaan lopen gaat me toch iets te ver! Tijd genoeg om nog eens in de 7 te duiken en de navigatie aan te pakken.

Ik doe echt mijn best om het ding wat een vrouwspersoon aan de andere kant van de lijn moest voorstellen te vergeten. Toch blijft er mij een soort van misvormd wezen, welke zich op handen en voeten voortbeweegt met een huis op haar rug, achtervolgen in mijn hoofd. Om maar niet te spreken van het slijmspoor wat een slak van die afmetingen moet nalaten… Gatver jasses bah!! Navigatie, oh ja. Met een slakkengang zoek ik het internet eens na, is dit een bekend verschijnsel of niet? Navigatie en slakken zijn voor mij een soort van twee-eenheid geworden, ik kan me niet concentreren op de navigatie zonder aan slakken te denken. Het internet biedt geen uitsluitsel en langzaamaan zoek ik mijn gereedschap bij elkaar.

Ik open de achterkoffer en besluit het klepje waar de navi achter verstopt zit te openen, ik ben nog niet aan de navi unit zelf toe maar gewoon even kijken of er wel echt een MK2 inzit. En dan valt het ineens op dat die unit gewoon aanstaat. Huh? Ik heb de navi toch niet wakker gemaakt? Ik heb alleen de achterklep met de afstandbediening geopend, de rest van de auto zit nog op slot. Even wachten dan maar, drie minuten, kwartiertje, het ruststroom relais schakelt keurig af maar de navi blijft aan. Blijkt dat dit verschijnsel wel vaker voorkomt dus de unit eruit en openmaken. Indien dit zegel verbroken is heeft U geen garantie meer, volgens mij was de garantie toch al een tijdje verlopen. Ik vind een verdacht onderdeel van een voor mij onbekend merk, een soort van miniatuur relais. Na wat speurwerk kom ik het betreffende component tegen bij een andere producent van halfgeleiders, de kreet die aan de omschrijving is toegevoegd wekt niet veel hoop, “Er zijn geruchten dat dit onderdeel bestaat maar daar zijn we niet zeker van”, nou ik kan je uit betrouwbare bron meedelen dat het wél bestaat! Het ligt gewoon voor mijn neus op tafel.

Tja ach, Philips hè. De navi gaat weer op zijn plek in de auto en tot mijn grote verbazing schakelt het ding nu wel af na 2 minuten of zo. Eens even testen, contact aan en de navi op het scherm oproepen, contact weer uit en zien of de unit er over wil denken om uit zich zelf te gaan slapen. Het zou natuurlijk puur geluk geweest zijn als het nu zou werken en je raad het al, het gebeurd lekker niet. Wacht even, toen ik de unit aansloot deed hij het wel, mmmm, zekering even lostrekken en na 5 tellen er weer in terugsteken. Krijg nou wat, hij doet het. Dus voor tijdelijk, na gebruik van de 7 maar even de zekering lossen om het leegtrekken van de accu te voorkomen. Los ik nog wel eens op door er een andere unit in te zetten. Voor het moment ben ik het een beetje zat aan het worden en het is tijd om de 7 even te laten rusten.

Wordt vervolgd,
Nico.