Kronieken van een E39 530D, deel 5.

Het is al even gelden dat de vorige aflevering gepubliceerd is, lees de voorgaande afleveringen over de 530D even opnieuw om het geheugen weer op te frissen.

De resultaten, ga er even voor zitten. Exact hetzelfde als de keer daarvoor met één klein verschil, de onderlinge afwijking van de injectors is te verwaarlozen. Omdat Dean totaal geen vertrouwen had in mijn alternatieve compressietest heb ik gevraagd of de dealer het nog eens kon doen. Nog een uurtje later hebben we de resultaten, pfffff, géén compressie op de 4e cylinder. Eigenwijs!! Geloof je me nu? Ik heb het vanaf het eerste moment dat je met die rijdende knikkeremmer bij me langs kwam gezegd! Maar nee hoor, meneer wilde niet luisteren. Deze keer werd Dean rood van schaamte. De LKM heeft de dealer niet eens naar gekeken en gaf nog steeds hetzelfde probleem. Lekker belangrijk, zonder goede motor heb je daar ook niets aan. In feite is de 5 een portable radio van 1660 kilo op dat moment.

Gedesillusioneerd en verdrietig stapt Dean weer in de 7 met zijn dode 5 op de trailer erachter. Wel eerst even 200 euro neerleggen graag, dat maakt het nog pijnlijker.
In feite is hij 580 euro kwijt aan twee keer uitlezen, de injectors en een nutteloze LKM. Dat zou al een leuke start geweest zijn het echte probleem op te lossen. Nu zijn we nog nergens maar hij is wel een stuk armer. Ik kan niet voorkomen dat ik onderweg naar huis tegen hem heb verteld dat hij een stommeling is geweest, de volgende keer luister je gewoon naar mij in plaats van naar die vreemde ideeën van het verkeerd-om volk! Daarbij vertrouwde je op een BMW dealer in Frankrijk die vroeger vast en zeker aan lelijke eendjes heeft gesleuteld, een soort veredelde poelier dus. Je gaat toch geen brood kopen bij een lingerie zaak? Daarmee komen we ineens op een ander onderwerp wat hem wonderwel weer wat opbeurt.

Maar wat gaan we nu met de 5 aanvangen? Slopen is zonde en weer op de weg krijgen kost het nodige. Dean is verliefd op zijn 5 dus hij heeft enkele dagen nodig om een beslissing te nemen. Dan, een paar dagen later, komt er ineens een onverwacht telefoontje van hem. “Mag ik je oprijwagen lenen om de 5 naar Engeland te brengen?” Uhhh, natuurlijk maar achter de Volvo zou ik niet aanraden! Andersom gaat wel goed, de Volvo op de trailer en de 5 ervoor. Klein detail, de 5 is kapot!!
Nee, hij heeft iemand met één of andere PC-Hooftstraat-tractor gevonden mét trekhaak die de 2200 kilo mag en kan trekken. Daarbij heeft hij ook een Engelse moertjesdraaier gevonden die zijn motor gaat reviseren. Voor weinig, dat dan weer wel, dus ik heb mijn bedenkingen. En ik maar denken dat alleen wij, als Nederlanders “cheep” zijn!! Nou, mooi niet dus. Toch moet ik toegeven dat hij inventief te werk gegaan is, hij had een LandRover specialist gevonden die zei dat dezelfde motoren ook in de Discovery zitten. Als die Rover van Land maar géén geldrover wordt.

Vervolgens verhuisd het hele zooitje naar het Royal Kingdom, beetje vreemd dat er een Queen is en dat het niet Royal Queendom heet. Engelsen zijn niet zo snel van begrip, na 60 jaar weten ze nog steeds niet dat Elizabeth II hele andere dingen aan haar lichaam heeft als een man. Het enige wat ik van harte hoop is dat “zijn” Engelse sleutelaar niet de “King” der moertjes zal zijn die “Royal dom” is.

Wat ik niet van te voren wist is dat ik de aanhanger ongeveer 4 weken kwijt zou zijn, maar op een goede dag rolt het ex-stoomschip de poort weer eens binnen. Niet dat het minder herrie maakte dan daarvoor, alleen het roken en stomen was verdwenen. Ik zet de koffiemolen aan om in dezelfde stijl te blijven en begroet Dean. Natuurlijk wil ik alles weten, hoe, wat, hoeveel en wat er nu eigenlijk aan de hand was. Ik schenk de koffie in en vol verwachting zit ik klaar om het hele verhaal te horen. Wat ik als eerste wil weten is wat het gerook heeft veroorzaakt, en dan komt het er schoorvoetend uit. De zuiger in de 4e cylinder was gescheurd!! Mijn slok koffie sproei ik over de tafel en daarna moest ik even naar buiten. Toen ik bijgekomen was van het lachen en weer aan tafel met Dean zat merkte ik heel discreet op dat ik het hem vanaf het begin al gezegd had.

In het hele verhaal komen een paar onverwachte dingen naar voren zoals waarom de 3.0 turbo diesel nog steeds tikt als een gek. Dat schijnt aan de klepstoters te liggen, nou waarom heeft jouw tractor-mechaniker dat niet meteen even opgelost? De nokkenassen zijn er toch uit geweest dus het was een koud kunstje om dat ook meteen te doen. Nee, nee, nee, de sleutelaar dacht dat het iets anders was en pas nadat hij het blok weer in elkaar had gezet kon hij constateren dat het van de klepstoters kwam. Juist, een zeer ervaren monteur hoor, geef mij er zo ook maar een paar. Het is toch niet te geloven!!

Er is ook nog goed nieuws te melden, de prijs was aangenaam én het probleem met zijn instrumenten cluster is opgelost. Ik was razend benieuwd wat het probleem met het cluster was, dat werd volgens de thee-lurker veroorzaakt door de Webasto standkachel. Pardon? Sorry, ik zie niet wat het één met het andere te maken heeft hoor. Ik besluit niet verder te vragen want alles doet het weer nadat de standkachel buiten bedrijf gesteld is. Het had iets te maken met de vlamdetector in het ding, persoonlijk geloof ik er echt helemaal niks van maar ik heb al meer vreemde dingen meegemaakt.

Wordt vervolgd,
Nico.