Kronieken van een E39 530D, deel 2.

Pragmatisch als ik ben besluit ik voor de eliminatie-methode te gaan, we hebben hier met 6 mogelijke boosdoeners te maken. Mijn eerste idee is om de compressie te testen, maar hoe doe je dat op een diesel? Ik heb daar geen apparatuur voor, mijn compressie-tester is voor benzine motoren en niet geschikt voor diesels.
Ik besluit met iets makkelijkers te beginnen, het vacuüm membraan. Na demontage en onderzoek blijkt het ding in perfecte staat te verkeren. Intussen geven steeds meer indicators van het instrumentencluster het op, toeval, oorzaak of gevolg? Ik weet het even niet meer. De richting aanwijzers doen het wel, alleen de lampjes in het cluster doen het niet. Hetzelfde geldt voor het “groot licht”, het werkt maar in het cluster blijft het lampje uit.

Hier zijn voor mij ineens té veel variabelen in het spel, een weigerend lampje kan geen rookgordijn veroorzaken. Een motorprobleem zal het “motor lampje” laten branden, maar doet dat lampje het nog wel ?? Die nacht ga ik naar bed na de serie Numb3rs te hebben gekeken … en ik droom er zelfs over! Ik wordt wakker met de gedachte dat ook een E39 een cluster-test moet hebben. Die kon ik zo snel niet vinden en na een heerlijk bakkie koffie vertrek ik weer naar Dean, en zijn rijdende milieuramp.

Dean heeft in de tussentijd niet stil gezeten, nou ja misschien wel maar hij heeft vóór ik arriveer half Engeland afgebeld en heeft de oplossing. Naar de dealer toe en laten uitlezen. Tja, jee, gôh… dat ik daar niet opgekomen was zeg !! Wel dus maar het kost een behoorlijke duit hier, buiten dat zit de dealer ( zoals inmiddels bekend ) 70 km verderop. “Dan kunnen ze meteen het cluster even opnieuw programmeren” zegt hij, terwijl ik ter plaatse bijna in mijn slok koffie stik. Juist, heb je nog andere hobby’s?
Hij is ervan overtuigd dat de informatie uit het land van de spookrijders juist is, dus ga ik de trailer ophalen om de 5 naar de dealer in Angoulême te brengen. Terloops merk ik nog even op dat de zuiger in de 4e cylinder kapot is. Als blikken konden vergiftigen had ik op dat moment een ernstige vorm van blikvergiftiging gehad.

Ik ben meegaand, al denk ik dat het zinloos is. Dus een uurtje later zijn we met de 5 op de trailer onderweg naar de dealer. We komen daar rond 12 uur aan, precies op tijd voor het Franse siësta. Dus tot half drie gebeurt er verder niets! Ik heb tijd genoeg om Dean gek te maken, ze gaan toch niets vinden, weet jij wat LKM in het Frans is? En, volgens mij heb je gewoon een gat in de 4e zuiger. Of nog erger een gescheurde kop. Kan natuurlijk allemaal zelf verholpen worden, met 20 stuks “special tools”… En dan heb ik het nog niet eens over de turbo, de injectors of een nieuw instrumenten cluster.

Het uitlezen levert een onverwachte uitkomst op, er moeten zes nieuwe injectors in en een nieuw instrumenten cluster. Maar zeker is dat niet, het enige wat zeker is is de prijs die daarvoor betaald moet worden. Injectoren rond de 300 euro per stuk en een cluster van bijna 1000 euro, ex BTW natuurlijk. De fouten zijn gewist maar het veranderd aan de toestand helemaal niets. Dean is in zijn jongensachtige enthousiasme overtuigd van het gelijk van de Franse Dealer, volgens mij een fout die je nooit moet maken. Na € 150,- achtergelaten te hebben voor het uitlezen breng ik hem met het stoomschip op de trailer weer terug naar huis, we drinken een biertje en ik probeer hem ervan te overtuigen dat in ieder geval het cluster een groot vraagteken is. Als een Franse dealer er al aan twijfelt dan is het dát zeker niet.

De volgende ochtend belt hij me trots op, hij heeft op E-Bay 6 injectors gescoord voor 180 euro. Alsof dat nog niet dubieus genoeg is heeft hij ook een tweedehandse LKM gevonden en meteen besteld. Gelukkig had ik hem de nummers van de onderdelen al gegeven. Er rest voor de eerstkomende dagen niets dan te wachten op de onderdelen, dat wordt natuurlijk een week want dit is Frankrijk.

Ik heb tijd genoeg om een alternatieve manier te bedenken om een compressietest te doen, ik ben er echt niet van overtuigd dat het opgelost zal zijn met 6 injectors. Goed, ze liggen procentueel buiten de specificaties, maar niet zodanig dat ik geloof dat je daarmee het schip met stomen gaat laten stoppen. Alternatieven bedenken dus, ik heb een compressor en een drukmeter om banden op te pompen. Als ik daar nou eens een stukje slang opzet wat goed in het injectorgat past dan moet ik op de drukmeter kunnen zien of er “blow-by” is in de cylinders. Gewoon een andere manier om te zien of de zaak nog dicht is. Dan weet je nog steeds niet veel, maar wel dat het niet goed is. De rede is dan ook om uit te vinden welke cylinder het probleem geeft.

Wordt vervolgd.
Nico.